Dodana: 1 luty 2007 09:00

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 09:00

Pisankowy zawrót głowy

Od 2004 roku w Ciechanowcu istnieje pierwsze w Polsce Muzeum Pisanki. Szczególnie warto odwiedzić to miejsce w okresie świąt wielkanocnych.

3 kwietnia 2004r. w przeddzień Palmowej Niedzieli zostało otwarte w Ciechanowcu, w obrębie Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka, pierwsze w Polsce Muzeum Pisanki, powstałe z liczącej ponad 1000 eksponatów prywatnej kolekcji Ireny Stasiewicz-Jasiukowej i Jerzego Jasiuka z Warszawy, ofiarowanej w darze placówce ciechanowieckiej.

Muzeum cieszy się olbrzymim zainteresowaniem nie tylko w naszym regionie. Zwiedzający mają możliwość porównać i ocenić wzornictwo ludowe na tych miniaturowych działach sztuki z różnych części Polski, co jest interesujące tym bardziej, że ornamenty pisankowe wykonane różnymi technikami i naturalnymi farbami przeszły już do historii i można je obejrzeć jedynie w muzealnej placówce. Również tu tylko można poznać sztukę zdobienia jaj z całego świata.

W kolekcji są pisanki – „pisane” woskiem, malowane, oklejane kolorowym papierem, rdzeniem sitowia i kolorową włóczką, a nawet makiem i ziarenkami ryżu. Są pisanki z drewna lipowego, wytapiane i wykuwane, ażurowe – wykonane maszyną dentystyczną. Pisanki pochodzą z różnych regionów Polski, z Ziemi Huculskiej, Nowogródzkiej, ukraińskie, rosyjskie, czeskie, morawskie, z Chin, Japonii, Kenii i wielu innych krajów. (Info. www.muzeumrolnictwa.pl)

26 marca w tymże muzeum odbyła się promocja drugiego tomiku z pisankowej serii, pokazującej niespotykaną nie tylko w Polsce, lecz i w innych krajach, kolekcję PISANEK „UCZONYCH” Ireny Stasiewicz - Jasiukowej. To seria miniaturowych portrecików wybitnych uczonych polskich, głównie z XVIII wieku, a także z XX stulecia, które na życzenie pomysłodawczyni i autorki książeczki namalował na skorupkach jajek Wojciech Bogucki.

                 

Autorka we wstępie tomiku pisze: „Pisanki „uczone” mają sprawiać przyjemność nie tylko oczom, lecz także kształcić umysł. Winny stanowić „zabawy przyjemne i pożyteczne” (przy każdej fotografii prezentującej pisankę z portretem konkretnej osoby znajduje się bowiem krótka biografia). Zapoznając się z tomikiem zdobywamy bądź utrwalamy wiedzę o parnasie naszej nauki i kultury. Poznajemy jednocześnie nazwiska malarzy, którzy w XVIII wieku utrwalali na płótnach obrazów podobizny uczonych swej epoki.

Rozmowa z Dorotą Łapiak - dyrektor Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook